چهارشنبه 1395/11/27
کد : 56640

کتاب «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر» منتشر شد

کتاب درسی «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر » نوشته دکتر علی راد به سفارش دانشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

آیاتی از قرآن به دلیل داشتن ویژگی‌های برجستۀ محتوایی و بیانی، مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزه‌های قرآنی یافته و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شده‌اند. این آیات در برخی از تفاسیر معاصر امامیه، «آیات غرر» نامیده شده و معارف ژرفی از درون‌‌مایۀ آنها استخراج شده است. علی‌‌رغم استناد به آیات غرر، ماهیت، ملاک‌‌ها و شاخص‌‌های انتخاب این آیات بیان نشده و مباحث نظری و روش‌‌شناسی آن تبیین نگردیده است؛ همچنین در مقام اثبات نیز نمونه‌های عینی آیات غرر بررسی و تحلیل نشده است تا امتیازات این‌گونه از آیات به روشنی دیده شود.  از این رو برای پوشش این کاستی، ساختار کتاب حاضر به دو بخش اصلی تقسیم شده است که بخش نخست آن به مباحث نظری غررشناسی اختصاص و به تبیین چیستی معنایی و مفهومی غرر، زمینه‌های پدیداری آیات غرر، انواع رهیافت‌‌ها، اکتشاف و الگوی طبقه‌‌بندی این آیات اختصاص یافته است.

در هشت درس از بخش دوم کتاب، تفسیر آیات غرر از معارف متنوع قرآنی مورد بحث قرار گرفته است؛ غرر منتخب قرآنی از معارف انسان‌‌شناسی، فرجام‌‌شناسی، فقهی، اعتقادی و اخلاقی گلچین شده و به تفسیر اجتهادی جامع آنها بر پایۀ تفاسیر شیعه و اهل سنّت پرداخته شده است.

 به دلیل آن که رویکرد این کتاب تفسیری است، سعی شده آیاتی انتخاب شود که زمینۀ  تحلیل, تبیین و فضای گفت‌‌وگوی علمی دربارۀ آنها بیشتر فراهم باشد. همچنین آیاتی انتخاب شده است که کمتر در دانش‌های اسلامی چون فقه، اخلاق، کلام و... به آنها توجه شده است تا نوآوری و جاذبۀ لازم را برای بحث و بررسی داشته باشند. روشن است که آیات غرر تفسیر شده در این کتاب، تنها نمونه‌هایی از گوهرهای ناب قرآنی هستند که برای عینی‌‌سازی نظریۀ غرر قرآن به عنوان شاهد مثال برگزیده شده‌اند. 

عناوین اصلی کتاب به شرح زیر است :

بخش اول: نظریۀ غرر قرآن
- درس اول : آیات غرر؛ چیستی، زمینه‌ها و رهیافت‌‌ها    
- درس دوم : روش اکتشاف و طبقه‌بندی آیات غرر    
بخش دوم: غرر انسان‌شناسی
- درس سوم: پیشینۀ وجودی انسان    
- درس چهارم: فرجام‌شناسی انسان    
بخش سوم: غرر اعتقادی
- درس پنجم: تفاضل پیامبران    
- درس ششم: وراثت قرآن    
بخش چهارم: غرر فقهی
- درس هفتم: قبله در آینۀ قرآن    
- درس هشتم: دفاع و تکریم مساجد ادیان پیشین    
بخش پنجم: غرر اخلاقی
- درس نهم: امیدواری بر رحمت خدا    
- درس دهم: مهار نفس اماره

 

;کتاب غرر قرآن  نوشته علی راد  ( دانشیار دانشگاه تهران)، به زبان فارسی و بهای ۱۸ هزار تومان توسط انتشارات دارالحدیث چاپ و در بهمن ۱۳۹۵ منتشر گردیده است.

گفتنی است امکان تهیه آثار انتشارات دارالحدیث از طریق فروشگاه اینترنتی نیز فراهم است. shop.darolhadith.ir

منبع :