تاريخ انتشار: دوشنبه 1396/3/1
کد خبر: 59182
لزوم کسب آمادگی برای ورود به مهمانی خدا

لزوم کسب آمادگی برای ورود به مهمانی خدا

معاون فرهنگی و هنری و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث: یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فیوضات ماه رمضان، کسب آمادگی و شایستگی ورود به آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدتقی سبحانی‌نیا» معاون فرهنگی و هنری و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا اظهار کرد:
«در آستانه ماه ضیافت الهی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فیوضات این میهمانی، کسب آمادگی و شایستگی ورود به آن است.
یکی از راهکارهای کسب این شایستگی کسب معرفت نسبت به جایگاه و عظمت این ماه شریف و راهکارهای بهره‌گیری از فرصت گرانبهایی است که خداوند به ما ارزانی داشته است. چه بسیار انسان‌هایی که به دلیل ناتوانی جسمی توفیق روزه این ماه را از دست دادند و چه بسیار افرادی که تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان از دنیا رفتند و آرزوی حضور در میهمانی خدا و برخورداری از فیوضات آن را داشتند.»شخصی که می‌‏خواهد از این میهمانی به نحو شایسته بهره‏‌مند شود، باید فضایل و ویژگی‌‌های این ماه را بشناسد؛ برای میهمانی خدا آماده شود؛ آداب این میهمانی را رعایت کند؛ به درک درستی از شب قدر برسد و با دستی پر، از این میهمانی الهی خارج شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا با بیان اینکه یکی از راهکارهای مناسب برای کسب این معرفت، مطالعه آثار مناسب در موضوع ماه رمضان و برکات آن و نیز روش و آداب بهره‌گیری از معنویات این ماه شریف است، گفت: در این راستا نام دو اثر را می‌توان به خاطر سپرد و از مطالعه آن دو اثر غافل نشد. نخشتین کتاب برای مطالعه در آستانه ماه میهمانی خدا کتاب «مراقبات ماه رمضان» است که توسط انتشارات دارالحدیث به زیور طبع آراسته شده است.

مدیرعامل انتشارات دارالحدیث یادآور شد: این کتاب گزیده‌ای از کتاب «ماه خدا» است. کتابی که مهم‌ترین دانستنی‌های مربوط به روزه و ماه مبارک رمضان را با اختصار برای مخاطبان و علاقه‌مندان بیان کرده است. فضایل ماه خدا، آمادگى براى میهمانى خدا، آداب میهمانى خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانى خدا از جمله مباحثی است که در این کتاب توضیح داده شده است.

وی بیان کرد: در بخش پنجم این کتاب آمده است: به هر تقدیر ماه رمضان براى خداجویان سالک، فرصتى بى همتاست که اگر به خوبى مورد استفاده قرار گیرد ـ به تعبیر قرآن کریم که مى‌فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است ـ مى‌توان یک شبه، راه هزار ماهه را پیمود. خداوند سبحان، در این ماه بافضیلت، میهمانى ویژه‌اى را براى تربیت روح ترتیب داده است، به گونه‌اى که مى‌تواند در حیات معنوى انسان تحوّلى پدید آورد که او را به سعادت ابدى برساند و کامیابى همیشگى را برایش تضمین کند. نکته مهم در این مسیر، آن است که انسانى که تصمیم دارد به دنیاى این ضیافت گسترده وارد شود، بداند به کجا مى‌رود؟ معناى میهمانى الهى چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسئولیت خویش را ادا کند و چگونه از آن بیرون آید؟ شناخت همه اینها ضرورى است تا انسان از این میهمانى، به نحو شایسته بهره‌مند شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد:
پاسخ تفصیلى به پرسش‌هاى یاد شده با بهره‌گیرى از قرآن کریم و احادیث اسلامى در کتابى به نام «ماه خدا» در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، اما از آنجا که همه علاقه‌مندان، فرصت کافی براى مطالعه آن مجموعه را ندارند، گزیده آن با نام «مراقبات ماه رمضان» نیز تولید شده است. این اثر گزیده، شامل همه تحلیل‌ها و مطالب اصلى کتاب «ماه خدا» است و تنها شمارى از احادیثى که مضمون آنها تقریباً در احادیث موجود یافت مى‌شود و نیز شمارى از دعاها از کتاب حاضر حذف شده است.

مدیرعامل انتشارات دارالحدیث افزود: این کتاب توسطآیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» و با همکاری حجت الاسلام والمسلمین «رسول افقی» تألیف و توسط «جواد محدثی» ترجمه شده است. این کتاب یک جلدی که با قطع وزیری چاپ شده تاکنون ۹ مرتبه تجدید چاپ شده است.

وی با اشاره به کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» به عنوان دومین کتاب توصیه شده برای مطالعه در ماه مبارک رمضان گفت: این کتاب به قلم «حسین پورشریف» نوشته شده است که در آن چهل پرسش و پاسخ درباره ماه مبارک رمضان بر اساس کتاب «ماه خدا» عرضه شده است. شخصی که می‌‏خواهد از این میهمانی به نحو شایسته بهره‏‌مند شود، باید فضایل و ویژگی‌‌های این ماه را بشناسد؛ برای میهمانی خدا آماده شود؛ آداب این میهمانی را رعایت کند؛ به درک درستی از شب قدر برسد و با دستی پر، از این میهمانی الهی خارج شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا افزود: در کتاب «ماه خدا» پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث صورت گرفته و به حدود هشتاد آیه قرآن و نهصد حدیث استناد شده است. کتاب به صورت عربی ـ فارسی در دو جلد تدوین شده و با توجه به حجم بالای کتاب ماه خدا و پژوهشی بودن آن، تصمیم برآن گرفته شد تا کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» با بهره‌‏گیری از آن، در قالب پرسش و پاسخ تهیه شود.

وی یادآور شد: در تدوین کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» سعی شده است که پرسش‌‌ها و پاسخ‏‌ها از سویی، از نظر موضوع و شیوه نگارش، جوانانه و برای عموم مردم نوشته شود تا رضایت خاطر آن‌ها جلب شود و از سوی دیگر، مفید و کاربردی باشد. همچنین تلاش شده تا در حد توان، مطالب در کمترین حجم ممکن ارائه شود و از زیاده‌‏نویسی و پرگویی خودداری شود.
 

مدیرعامل انتشارات دارالحدیث خاطرنشان کرد: این کتاب ۶ فصل دارد که به ترتیب عبارت است از:
«فضایل ماه خدا»، «آمادگی برای میهمانی خدا»، «آداب میهمانی خدا»، «آداب شب قدر»، «آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا» و «آداب عید فطر». این کتاب برای نخستین بار در تابستان ۱۳۹۴ در انتشارات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده و نکته قبال توجه آن، استقبال مخاطبان در رسیدن به چاپ دوم پس از یک هفته است. این کتاب در ۹۶ صفحه با قطع رقعی است و نوبت دوم آن در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با قمیت ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

علاقمنده می‌توانند از طریق پایگاه الکترونیکی انتشارات دارالحدیث با منشورات دارلحدیث از جمله این آثار آشنا شوند و در صورت تمایل، امکان خرید اینترنتی از طریق پایگاه‌های انتشارات فراهم شده است.  

 darolhadith.ir  

shop.darolhadith.ir

منبع :