یکشنبه 1396/8/21
کد : 61549

کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی منتشر شد

کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی تألیف حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی، به همت پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی عباسی نویسنده و پژوهشگر پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم،با اشاره به هدف از تالیف کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی گفت:  مسئلۀ رفتار جنسی و چگونگی تنظیم آن از جمله مسائل مهم فرهنگی در جامعه امروز است.

نویسنده کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی ادامه داد:کوتاهی در این موضوع می‏تواند پیامدهای ویرانگر اجتماعی و فردی داشته باشد، از یک طرف شاهد رویکردهای منفعلانه‏ای هستیم که روز به روز به سمت تقلیل و تضعیف عفاف پیش می‏روند و از طرف دیگر، ناظر رویکردهای هیجانی هستیم که به سوی برخوردهای شعاری و احساسی کشیده می‏شوند

وی افزود:  این در حالی است که مواجهه درست با این پدیده، نیازمند یک حرکت علمی است تا معارف دین در این حوزه تئوریزه شوند و زمینه مواجهه عالمانه فراهم آید و در گام دوم، نیازمند ترویج و فرهنگ‏سازی است.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: بخشی از زندگی انسان، با میل و رفتار جنسی ارتباط دارد و حکمت الهی نیز به گونه‌ای نقش زندگی انسان را قلم زده است که نسلش تا زمانی که خدا می‌خواهد قطع نشود. پس برای تضمین و تأمین این غرض، نیرویی به نام میل جنسی در زن و مرد قرار داده شده است.

نویسنده کتاب یادآور شد: میل جنسی کارکرد لذت‌آوری دارد و البته در معرض آسیب است. برای آنکه به آسیب و آفت دچار نشود عقل را بر آن حاکم کرده است.

وی ادامه داد: نهادهای دینی نیز از ظرفیت مهارگری التزام دینی برای کنترل رفتارهای جنسی پرخطر استفاده کرده‌اند. تحقیقات نشان داده است عقاید و دل‌مشغولی‌های مذهبیِ بیشتر، در حد وسیعی با کم شدن فعالیت جنسی خارج از چارچوب ازدواج ارتباط دارد. مجموعه‌ای از تحقیقات نیز نشان می‌دهد که معیارهای مختلف دین‌ورزی با کاهش فعالیت جنسی پیش از ازدواج در ارتباط  می باشد.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: اما ورود نهادهای دینی به این عرصه مسائلی را نیز به دنبال داشته است. طبق نظر محققانی مانندِ شی نهادهای مذهبی مسیحیت کوشیده‌اند فقط رفتار جنسی را مهار کنند، اما رویکرد برآمده از منابع اسلامی در موضوع مدیریت رفتارهای جنسی، رویکردی است جامع، و شامل دو راهبرد ازدواج و خویشتنداری جنسی.

وی تاکیدکرد: نبود برنامه‌ای منسجم مطابق با فرهنگ بومی و مبتنی بر آموزه‌های اسلامی درباره تنظیم فردی و اجتماعی رفتار جنسی از دیگر مسائلی است که ضرورت تالیف کتابی در این باره را تبیین می‌کند. در این کتاب سعی شده است راهبردها، برنامه‌ها و روش‌ها مبتنی بر فهم روان‌شناختی قرآن و حدیث عرضه شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: این کتاب در۹ فصل با عناوین انگیزه و میل جنسی، بروز رفتار جنسی، الگوهای تنظیم رفتار جنسی، الگوی تنظیم رفتار جنسی در منابع اسلامی،سازمان‌یافتگی خویشتنداری در نظام روانی، سطوح و قلمروهای خویشتنداری، توانمندی‌های خویشتنداری جنسی، تنظیم اجتماعی رفتار جنسی و پرورش خویشتنداری جنسی در کودکی به نگارش درآمده است.

کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی تألیف حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی به زبان فارسی، در قطع وزیری و در ۲۹۸  صفحه به نگارش درآمده است و در سال جاری با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

 

  
  

منبع :