عنوان کتاب : تهذیب شرح نهج البلاغه
قطع : وزیری
جلد : 2
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1386
ناشر : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث جستجو در Lib.ir

تهذیب شرح نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار راوی ، «شرح نهج البلاغة» ابن ‏ابي ‏الحديد، از چهار زاويه به ‏توضيح و تبيين عبارات نهج البلاغه پرداخته است:

۱. شرح كلمات امام على‏ عليه السلام در خطبه ‏ها و نامه‏ ها و حكمت‏ها؛

۲. ردّ كتاب الشافى فى الامامه، تأليف سيد مرتضى؛

۳. یادآوری بخش‏هايى از تاريخ اسلام و به خصوص تاريخ امام على‏(ع)؛

۴. بحث‏هاى استطرادى لغوى و ادبى و اخلاقى و... .

غالب مراجعه كنندگان به اين كتاب، نياز خود را معطوف به زاويه اوّل شرح مى‏بينند؛ لذا تهذيب اين شرح از سه زاويه ديگرى آن ، كمك بسيارى به خوانندگان می کند.

شایسته یادآوری است ، كتاب «نهج البلاغه» از آغاز تأليف، توجه عالمان دينى و مردم متدين و با فرهنگ را به خود جلب نمود. شايد در ابتدا براى اعراب ، متن بلاغى اين كتاب بيشتر قابل توجه بود ولكن در طول زمان، اين نكته براى ايشان ظاهر شد كه اين كتاب علاوه بر شيوه بلاغت ، شيوه زندگى را نیز دربر دارد.

معارف بلند الهى از توحيد، نبوت، امامت، اخلاق، سياست و غير اينها در لابه ‏لاى متون اين كتاب موج مى ‏زند. حكمت‏ها و ارشادات امام على‏ (ع) گهرهاى گرانبهايى است كه با كمال دقت و اختصار، استوارترين آموزه ‏هاى دينى را در خود گردآورده است.اين خصوصيات موجب شد كه عالمانى به شرح عبارات اين كتاب همت گمارند و  مفاهيم و محتويات آن را تبيين كنند. از اين ميان، شرح ابن ابى الحديد معتزلى (۵۸۶  -  ۶۵۶ق) از شهرت و اهميت ويژه اى برخوردار شد. او كه اديب ، مورخ و متكلم برجسته ‏اى بود، تمام هنر و معلومات خود را به كار گرفت تا شرحى جامع فراهم آورد.