عنوان کتاب : چکیده پایان نامه های حدیثی جلد دوم
نویسنده : مهدی هوشمند
قطع : وزیری
جلد : 1
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1393
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

چکیده پایان نامه های حدیثی جلد دوم

پيشگفتار جلد اول

بالندگى و روزآمدىِ هر علمى، مرهون رنج‏ها و كوشش‏هايى است كه دانشيان، بر خود، هموار مى‏سازند تا تبيين‏هاى علمى و دقيق و پاسخ‏هاى روشن و قانع‏كننده‏اى براى مسائل آن علم، فراهم سازند. در طول تاريخ علم، در شاخه‏ها و موضوعات مختلف هر علم، پژوهش‏هاى فراوانى صورت پذيرفته است كه هر يك در راه دستيابى به مقاصد آن علم، گامى به پيش محسوب مى‏شوند. دانش‏هاى حديثى نيز اين راه را پوييده‏اند و دانشيان حديث‏پژوه، با اهتمام به حديث و به كارگيرى توان بشرى خود، درپى آن بوده‏اند كه حديث را آن‏چنان كه از سرچشمه زلالش جارى شده، با همان صفا و طراوت، حفظ كنند و آن را به تشنگان معرفت بنوشانند. آنان، با پژوهش‏هاى خود، تلاش كرده‏اند كه معانى احاديث را قابل دسترس و درك و فهم آنها را آسان سازند و آموزه‏هاى احاديث را در اختيار ديگران نهند.

در عصر حاضر نيز بسيارند پژوهشگران جوانى كه قدم در راه تحقيق در حوزه حديث گذارده‏اند و روش‏هاى نوين پژوهش، به‏گونه‏اى درخور توجّه، نتايج پژوهش‏هاى آنها را علمى كرده است.

با اين همه، هر پژوهشگرى، در راه دستيابى به مطلوب خويش، به ناچار بايد در اوّلين قدم، كوشش‏هاى گذشتگان را بازشناسد و پس از شناخت دقيق وضعيت موجود زمان خويش، قدمى در اين راه، به پيش نهد. بديهى است كه بدون اطلاع و بهره‏گيرى از نتايج كوشش‏هاى ديگر دانشيان، نمى‏توان انتظارِ پژوهشى نو، سودمند و جامع را داشت و بسا

دوباره‏كارى‏ها يا بيهوده‏كارى‏ها كه شاهد خواهيم بود!

پژوهشكده علوم و معارف حديث، با درك اين نياز ضرورى در عرصه پژوهش، فعاليت‏هايى را در جهت اطلاع‏رسانى علمى به پژوهشگران حوزه حديث، آغاز كرده است. از اين دسته، هم‏اينك، عناوين زير در دست تأليف، تحقيق و نشر است كه بخشى از آنها منتشر شده و بخشى ديگر، به زودى به جامعه پژوهشگران حديث، تقديم خواهد شد:

۱. فهرستگان نسخه‏ هاى خطّى حديث و علوم حديث شيعه‏

۲. چكيده پايان ‏نامه‏ هاى حديثى‏

۳. كتاب‏شناسى ترجمه‏ هاى متون حديثى شيعه.

كتاب حاضر، جلد اول از مجموعه چكيده پايان‏نامه‏هاى حديثى است كه پايان‏نامه‏ هاى مراكز مختلف آموزشى داخل كشور را در مقاطع تحصيلى دكترى و كارشناسى ارشد، تا پايان سال ۱۳۸۷، در بر مى‏گيرد. جلدهاى بعدى اين مجموعه نيز، به يارى خداوند، به تدريج، آماده نشر خواهند شد. گفتنى است كه چاپ نخست اين كتاب، در سال ۱۳۸۳ منتشر گرديد كه مشتمل بر معرّفى بخشى از پايان‏نامه‏هاى گزارش شده در اثر حاضر بود.

در اين‏جا بر خود لازم مى‏دانيم كه از تلاش‏هاى فاضل محترم حجة الاسلام مهدى هوشمند كه زحمت تهيه اين كتاب را بر خود، هموار كردند و همه كسانى كه در آماده‏سازى كتاب با ما همكارى داشته‏اند، تشكر فراوان نماييم. راهنمايى‏ها و يادآورى‏هاى خوانندگان محترم را نيز به جان، خريداريم.

پژوهشكده علوم و معارف حديث‏

مهر ۱۳۸۸