عنوان کتاب : رضایت زناشویی
نویسنده : عباس پسندیده
قطع : وزیری سلفون
نوبت چاپ : هفتم
تاریخ انتشار : 1395
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

رضایت زناشویی

پيش‏گفتار

خانواده، از نهادهاى مهم و هميشگى جامعه انسانى است كه سلامت آن، نقش مهمّى در سلامت فرد و جامعه دارد. احساس كاميابى و شادكامى همسران و همچنين رشد و تربيت فرزندان، به موفّقيت خانواده بستگى دارد. اين، نكته‏اى است كه اگر مورد توجه قرار نگيرد، ممكن است آسيب‏هاى فراوانى (مانند: همسرآزارى، اعتياد، طلاق، خيانت و فرار از خانه) را در پى داشته باشد. از اين رو، پرداختن به خانواده، اهميتى دو چندان پيدا مى‏كند.

خوش‏بختانه، از آن جا كه در منابع اسلامى، خانواده، از جايگاه بلندى برخوردار است، آموزه‏هاى دينى فراوانى در باره آن، در دسترس ماست. اين آموزه‏ها بايد گردآورى شوند و اطلاعاتِ به دست آمده از آنها، مورد تجزيه و تحليل و پردازش، قرار گيرد.

بررسى‏هاى «همايش اسلام و آسيب‏هاى اجتماعى» نشان داد كه الگوى دينى خانواده، بويژه در دو حوزه «شيوه انتخاب همسر» و «سبك همسردارى»، نقشى اساسى در پيشگيرى از بسيارى آسيب‏هاى اجتماعى دارد. مسئولان «سازمان بهزيستى كشور»، بنا به رسالت خود در پيشگيرى از آسيب‏هاى اجتماعى، پيشنهاد تدوين متنى بر اساس آموزه‏هاى اسلامى را ارائه نمودند كه مورد موافقت «دارالحديث» قرار گرفت. در همين زمينه، جلسات كارشناسى، ميان نمايندگان دو مركز، تشكيل شد و سرفصل‏هاى پژوهش مورد نظر، تدوين گشت و سپس كار مطالعه و بررسى متون دينى شروع شد و نتيجه آن، به اطلاع مسئولان سازمان بهزيستى كشور رسيد و مورد تأييد، قرار گرفت.

از مزيّت‏هاى متن حاضر، آن است كه مبتنى بر يك ديدگاه نظرى در پايدارى و رضايت زناشويى است و همه مطالب، بر گِرد آن، شكل گرفته‏اند. لذا از انسجام تئوريك (نظرى) برخوردار است. همچنين سعى شده تا از توصيه صِرف، پرهيز شود و به همين خاطر، تا حدّ امكان، آموزه‏هاى اسلامى تبيين شده‏اند تا منطق حاكم بر آنها و نقشى كه در پايدارى و رضامندى زندگى دارند، براى مخاطب، روشن شود، و نيز سعى شده است كه نظام مطالب، ناظر به موقعيت‏هاى عينى و ملموس زندگى باشد، تا اثر، با قابليّت‏هاى كاربردى، در اختيار علاقه‏مندان قرار گيرد.

بر خود، لازم مى‏دانيم كه از «سازمان بهزيستى كشور» و همه مديران و مسئولانى كه ما را در اين پژوهش، يارى نمودند، تشكّر كنيم. بويژه از آقاى دكتر حبيب‏الله مسعودى‏فريد، رئيس وقت دفتر پيشگيرى از آسيب‏هاى اجتماعى و طرّاح اصلى اين ايده، و همچنين آقاى دكتر كامران جعفرنژاد، مشاور اين پژوهش، صميمانه سپاس‏گزاريم.

از همه انديشمندان محترم و خانواده‏هاى گرامى درخواست مى‏كنيم كه ديدگاه‏ها و پيشنهادهاى خود را با اين پژوهشكده و يا با سازمان بهزيستى كشور، در ميان بگذارند تا در ويرايش‏هاى بعدى، مورد توجّه قرار گيرند.

واحد روانشناسى اسلامى‏

پژوهشكده اخلاق و علوم رفتارى‏