عنوان کتاب : فرهنگ نامه زیارت عتبات
قطع : وزیری
جلد : 1
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1393
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

فرهنگ نامه زیارت عتبات

تاکنون کتاب‌های مفید و ارزنده ای درباره زیارت عتبات عالیات و بهره گیری از این انوار مقدس نگارش یافته اند؛ اما «فرهنگ نامه زیارت عتبات» تالیف آیت الله محمدی ری شهری، تلاشی است نو که با نظمی‌نوین، رهنمودهای اهل بیت علیه السلام را در جهت فرهنگ سازی زیارت آستان‌های خاندان رسالت تقدیم علاقه مندان می‌کند. ویژگی‌های این کتاب عبارت اند از:

جامعیت نسبی: در این کتاب تلاش شده است آنچه مورد نیاز زائران است از منابع قابل استناد گزینش و ارائه شود.

آداب و آفات زیارت: در این مجموعه ضمن بیان آداب و آفات زیارت، اعمالی که به روایات معصومان علیهم السلام مستند نیستند به زائران شناسانده شده اند.

معرفی اماکن متبرکه: برای آشنایی زائران توضیحاتی درباره مساجد معروف، قبور منسوب به شماری از پیامبران، علما و صلحا و همچنین مشاهیر مدفون در نجف، کوفه، کربلا، کاظمین و سامرا به صورت اجمالی ارائه می‌شود.

زندگی نامه مشاهیر: از شخصیت‌های مدفون در جوار آستان‌های مقدس عراق، زندگی نامه ی کوتاهی منتشر شده است.

نقشه‌های کاربردی: دیگر ویژگی این فرهنگ نامه هشت نقشه در پایان کتاب است که در آن‌ها حرم مطهر امامان و اماکن و مزار شخصیت‌های مدفون در آن‌ها، مسجد کوفه و سهله و اماکن و مقام‌های آن‌ها و منطقه مرکزی شعر نجف و کربلا جانمایی شده است.

 «فرهنگ نامه زیارت عتبات» در شش فصل تهیه و تدوین شده است که به ترتیب عبارتند از: فصل اول: نجف، فصل دوم: کوفه، فصل سوم: کربلا، فصل چهارم: بغداد (کاظمین)، فصل پنجم: سامرا و فصل ششم که در آن برخی از سوره‌ها، نمازها، زیارت‌ها، و دعاهای مورد نیاز زائران گرد آمده است.

لازم به ذکر است که این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ توسط سازمان چاپ و نشر موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث با شمارگان ۱۰۰۰نسخه، در۵۳۵ صفحه با قطع وزیری و جلد سخت منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با  مراجعه به فروشگاه انتشارات دار الحدیث یا نمایندگی‌های آن در سراسر کشور و یا از طریق مراجعه به فروشگاه مجازی دار الحدیث کتاب مذکور را خریداری کنند.