تاريخ انتشار: چهارشنبه 1395/9/24
کد خبر: 55261
فعالیت های علمی باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد

فعالیت های علمی باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد

رئیس موسسه دارالحدیث گفت: فعالیت و اثری علمی ارزشمند است که گره ای از امور جامعه باز کند و پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله محمدمحمدی ری شهری امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهارداشت:
باید موضوعات و خلأهای پژوهشی شناسایی شده و به دانشجویان پیشنهاد شود تا آنها را به عنوان موضوع انتخاب کنند و همواره تاکید داشته ام که پژوهش های دارالحدیث باید ناظر به سه عنصر پژوهش های بنیادی، راهبردی و کاربردی باشد.
ایشان افزودند: امروزه باید به شکلی فعالیت کرد که نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی و جامعه جهانی با استفاده از معارف ناب دینی برطرف شود؛ در بحث زیرساخت ها و ترجمه متون بسیار مهم و پژوهش های روش شناختی و پژوهش های ناظر به نیاز روز باید جدی عمل شود.
رئیس مومسسه دارالحدیث با بیان این مطلب که بزرگان دین، ما را به فهم و درایت در حدیث و نقل و فهم عمیق آن سفارش کرده اند گفت: درایت و هدایت نه تنها به هم متربط هستند، بلکه آنها را نیز نمی‎توان از هم جدا کرد.
ایشان افزودند: باید در خود نظر افکنیم که این انس با روایات و قرآن چه تاثیری در رشد معنوی ما داشته است، اگر این مباحث تاثیری در ما ایجاد نکند در واقع همه این فعالیت‎های پژوهشی قرآنی و حدیثی حداقل برای خود ما ثمری نخواهد داشت.
ایشان اظهار داشتند: قرآن و حدیث با خواندن و نوشتن کاری برای انسان و جامعه انسانی انجام نمی‌دهد لذا باید مشاهده کرد از قرآن چه بهره‌ای بردیم و چه برکتی برای زندگی معنوی ما داشته است و از هدایت‌های قرآنی چه اندازه برای پیشبرد مقاصد انسانی خود استفاده کردیم.
آیت الله ری شهری با بیان اینکه علم با درک، فهم و درایت است، گفت:‌ در نگاه ابتدایی این دو فراز با یکدیگر ارتباطی ندارند، دو مطلب جداگانه را مطرح کردند که یکی بهره‌گیری معنوی از رهنمودهای قرآن و حدیث و دیگری مرتبط با تحقیق، پژوهش، فهم و درایت است.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: با تأمل بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که درایت و هدایت نه تنها به یکدیگر مرتبط هستند، بلکه آمیخته با یکدیگر محسوب می‌شوند و نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.
آیت‌الله ری‌شهری افزود: با درایت روایت شخص مؤمن می‌تواند به بالاترین درجه ایمان یعنی یقین برسد، این امر نشان می‌دهد درایت در واقع زمینه‌ساز هدایت است و نه هدایت تشریعی بلکه هدایت تکوینی انسان را نشان می‌دهد و پله پله از درجات ایمان عبور می‌کند تا به بالاترین درجه ایمان می‌رسد.
او با بیان اینکه باید به تأثیر فعالیت‌ها در رشد معنوی توجه شود، گفت: اگر این امور در رشد معنوی تأثیری نداشته باشد و انسان به عمق هدایت قرآن دست پیدا نکند، در واقع اینگونه پژوهش‌ها قرآنی نیست، در حالی که پژوهش‌های قرآنی و حدیثی معنایی دیگر پیدا می‌کند.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: در روایات نقش قرآن در تکامل علمی انسان، این مسائل به طور کامل تقویت می‌شود و اگر درایت ما از حدیث و قرآن زمینه‌ساز هدایت نشد و نورانیت افزایش پیدا نکرد و تأثیری در معنویت و تعالی معنوی نداشت، ضرر کردیم.
فعالیت در این مجموعه مسؤولیت ما را نسبت به خودسازی کم نمی‌کند، بلکه افزایش می‌دهد و آشنایی با پوسته قرآن و حدیث باید ما را به مغز، درایت، نورانیت و قرب بیشتر به حضرت حق برساند.
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه باید پژوهش‌ها در حوزه‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی ساماندهی شود، گفت:
در مورد پژوهش‌های بنیادی، باید در زمینه ترجمه،‌ تصحیح و احیا و …، در زمینه پژوهش‌های راهبردی باید در حوزه روش‌شناسی و جریان‌شناسی و در زمینه پژوهش‌های کاربردی باید در حوزه نیازهای عمومی، زنان، ‌خانواده و محیط زیست فعالیت شود.

منبع :