عنوان کتاب : آشنایی با ادیان آسمانی
پدیدآورنده : جواد باغبانی آرانی
صفحات : 171 صفحه
قطع : وزیری شومیز
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396
ناشر : انتشارات دارالحدیث جستجو در Lib.ir

آشنایی با ادیان آسمانی

کتاب شامل شانزده درس به این ترتیب است: دو درس زردشتی، هشت درس یهودیت، پنج درس صابئین و مسیحیت و یک درس اسلام. در هر درس تاریخ، اعتقادات، فرقه ها، آیینها، آداب و عبادات هر دین و نگاه قرآن به آن دین بررسی شده است. هر درس یک چکیده دارد و در انتهای این مجموعه یک کتابنامه است.
در این کتاب درباره دین مبین اسلام بحث اندکی آمده است؛ زیرا اکثر مخاطبان این مجموعه مسلمانان اند و آنان با اسلام آشنا هستند. از سوی دیگر فرض بر این قرار دارد که مخاطبان این کتاب شناختشان به ادیان توحیدی دیگر اندک فرض شده است، یهودیان جمعیت اندکی دارند، اما به سبب تأثیر انکارناپذیرشان در اکثر مجامع جهانی، آشنایی با یهودیت دروس بیشتری را به خود اختصاص داده است. مسیحیت نیز به سبب تبشیری بودن و حضور پر رنگ میسیون های آن به ویژه در کشورهای اسلامی بعد از یهودیت بیشترین دروس را دارد.
ترتیب ادیان آسمانی در این نوشته با توجه به قدمت آنها بوده است. بر این اساس، به ترتیب ادیان زردشت، یهودیت، صابئین و مسیحیت و در نهایت اسلام آمده است.
نویسنده، جای کتابی که اطلاعاتی مختصر ولی جامع و کافی پیرامون تاریخ، آموزه های اعتقادی، فرقه ها، آیین ها، آداب و عباداتشان ارائه کند، خالی یافته است و لذا اقدام به تالیف این کتاب کرده است.